Inwonende particuliere thuiszorg
Recruiter Loïs van Dijk is het eerste aanspreekpunt voor de cliënten en verzorgenden van Zuster in Huis, samen met haar collega Jade. Aan de match van zorgbehoevende met inwonende assistent gaat een zorgvuldig proces van werving en selectie vooraf. En ook als de zorg in gang is gezet, blijft ze betrokken. Zodat de inwonende particuliere thuiszorg voor alle partijen een succes is.
Inwonende particuliere thuiszorg: zoeken naar de beste kandidaat
Criteria vaststellen
“De zoektocht naar geschikte kandidaten begint wanneer directeur Vicky met de klant heeft vastgesteld welke zorg er nodig is en aan welke andere criteria een assistent moet voldoen. Voor de assistent moet duidelijk zijn waar ze aan begint dus in het profiel staat ook hoe de dag van de klant eruit ziet. Wat kan iemand zelf en waar is hulp bij nodig? Wat zijn de liefhebberijen van de klant? Voor een meneer die vroeger veel gesport had, vonden we een geschikte kandidaat die prof-volleyballer geweest. Dat gaf natuurlijk de doorslag.”
Extra screening: zijn dit de beste kandidaten?
“Om met de beste kandidaten in contact te komen, werken we samen met gespecialiseerde detacheringsbureaus in het land van herkomst. We willen zeker weten of de assistenten aan onze maatstaven voldoen. Daarom checken we hun referenties en doen we een extra screening in een videocall. De indruk die je dan van de kandidaat krijgt, zegt veel over haar professionaliteit en persoonlijkheid. Heeft ze zich goed voorbereid? Stelt ze zelf ook vragen? Is ze op haar gemak? Inmiddels vertrouw ik op mijn mensenkennis en ga ik bij twijfel op mijn gevoel af.”
Videobellen: is er een klik?
“De beste kandidaat leg ik voor aan de klant. Als deze met de assistent wil kennismaken, regel ik een gesprek via Zoom, Skype of MS Teams. Sommige klanten willen de keuze liever aan ons overlaten, omdat ze op onze expertise vertrouwen. Dat doen wij niet; het is belangrijk dat de klant een gevoel krijgt bij wie hij of zij in huis haalt. Vaak beslist de familie mee. Past ze bij ons? Is er een klik? Dat voel je zelf het beste aan.”
Kunnen we helpen?
Stel gerust een vraag of vul het formulier in voor een consult met een van onze specialisten.
Nu de formaliteiten nog
“Als de klant en de assistent met elkaar verder willen, moet er veel gebeuren. Voor corona konden we ervoor zorgen dat de assistent binnen 3 dagen bij de klant in huis was. Nu gaat hier meer tijd overheen. Het detacheringsbureau stelt een contract op met de assistent en regelt de reis naar België.
Ik bel ook altijd nog even om haar een goede reis te wensen en te checken of ze echt alle benodigde papieren en andere spullen meeneemt. Meestal haalt de familie van de klant de assistent op van de luchthaven.”
Goede start van de zorg
“De volgende dag bel ik met de klant en de assistent om te vragen naar hun eerste indruk en ervaringen. Een paar dagen later, als de zorg goed op gang is gekomen, bel ik nog eens. Soms kunnen we nog iets bijsturen waardoor de zorg nog beter wordt. Als de assistent bijvoorbeeld moeite heeft met een bepaalde handeling, dan kan een zorgmanager hierin adviseren.
Uiteraard moeten klanten zich vrij voelen om aan te geven dat ze iets liever anders hebben, al is het de manier waarop de assistent hun lievelingsgerecht bereidt. We willen zeker weten dat ze de zorg krijgen die ze nodig hebben en het leven leiden zoals ze dat gewend zijn. Blijven waar je bent en wie je bent. Dat is waar Zuster in Huis voor staat en waar ik als recruiter graag mijn bijdrage aan lever.”